Paralympics 2024 del 9

Efter tävlingarna nere i Chateauroux, fick vi åka upp till den stora paralympiska byn. Där var vi i 3 dagar, innan vi flög hem.

Transporten från Chateauroux kunde inte bli sämre än ner resan, tänkte vi. Men så fel vi hade. Den bli nästan lika dålig. Efter många oklara agerande och märkliga beslut från både paris organisationen och en del resenärer tog det bara 8 tim. Resan borde tagit halva tiden. Väl framme i byn, gick vi till jättematsalen och käkade. Sen var det bara att lägga sig och sova.

I lördags passade vi på att besöka Paris sevärdheter. Vi tog tunnelbanan in till Paris, där ifrån gick vi till Louvren. Givetvis så regnade det, när vi kom upp ur tunnelbanan. Men det var inte så mycket vi kunde göra något åt. Efter Louvren gick vi vidare till Place de la Concorde, men tyvärr kunde vi inte komma nära för de höll på att riva läktarna från invigningen.

Medan regnet fortsätta falla, gick vi vidare mot Triumfbågen. Efter en liten stunds promenad hittade vi en mysig liten restaurang, där stannade vi och åt. Jag tog en jättegod chevrésallad. När vi hade ätit och vilat färdigt, fortsätta vi mot Triumfbågen. Tillslut kom vi fram och kunde ta några bilder.

Då nästa sevärdhet vi ville besöka var eiffeltornet, vilket låg en bit bort tänkte vi ta bussen. Men då var vi tvungna att gå en bit mot eiffeltornet, dock hittade vi inte någon busshållplats. Tillslut hittade vi en busshållplats, men då var vi nästan framme. Vi struntade då i bussen och fortsätta att gå mot eiffeltornet. Väldigt mäktig byggnad måste jag säga. Utsikten var också maffig. Man kunde typ se hela Paris.

Efter en del strul och velande fram och tillbaka hittade vi en bra tunnelbana, som kunde ta oss tillbaka till den paralympiska byn.

Sista dagen i byn passade vi på att så runt i byn. Vi gick in i den officiella shopen för att köpa en maskot till Saga. Tyvärr fanns det inga kläder till henne så det blev bara en maskot.

Efter shoppandet lämnade vi sakerna på rummet och gick mot bageriet. Man kunde tydligen baka baguetter på ett bageri i byn, hade vi hört. Så vi tänkte varför inte. Så vi gick dit och kollade om det fanns någon ledig tid. 30 min senare började vi baka baguetter med Frankrikes bästa baguettebagare.

Eftersom vårt flyg skulle lyfta tidigt på förmiddagen, var vi tvungna att lämna byn kl 06.00. Vilket resulterade i att vi fick gå upp kl 04.30. Tyvärr blev det inte speciellt mycket sömn då både Kina och Australien festade fram till kl 04.00 och musiken hördes genom stängda fönster.

Resan till flygplatsen och incheckningen gick snabbt och smärtfritt. Även flygresan gick smidigt. Det coolaste var att när vi närmade oss Stockholm, berättar piloten vi kommer att bli eskorterade av 4st JAS 39 Gripen. Så en kort stund senare gled 4st stridsflyg upp bredvid oss och eskorterade oss över Stockholm. Det var första gången jag flög över stockholmsstad och det var också första gången som jag blev eskorterad av stridsflyg.

Efter landning och vi fått allt bagage, skulle vi bege oss till Clarion hotellet innan på arlanda. Där blev vi mottagna med dryck och snittar. De som tog medalj blev interjuvade av media. När tillställningen började ta slut gick vi mot Arlanda expressen och hoppade på tåget. När vi gick av tåget satt min älskade Saga där och väntade på oss. Efter en stunds mysande och pussande gick vi till tåget mot Skövde. När vi sedan gick av tåget i Skövde blev vi mottagna av Västra Götaland parasportförbund med en blombukett.